
موسیالرضا حاجیبگلو، نایب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ناطق پیش از دستور هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورا بود؛ متن نطق به شرح ذیل است:
به نام خداوند بخشنده مهربان
در ابتدای سخن، فرارسیدن سالروز تاسیس شورای نگهبان را به حقوقدانان و فقهای این شورا تبریک و تهنیت عرض میکنم.
ورود آقای خلیل موحدی محصل به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس را نیز به عنوان عضو جانشین، تبریک و تهنیت عرض میکنم؛ قطعا با این اتفاق، اقدامات خوبی را در دوره ششم شکل خواهیم داد.
طرح رایگان کردن بهای خدمات اتوبوسرانی در جلسه علنی شورای شهر به تصویب رسید و از اعضای محترم، بابت تصویب تباصر آن تشکر میکنیم.
آنچه مایه نگرانی است، این بوده که به چه دلیل پیوسته تلاش میشود تا هر طرحی که در صحن علنی شورای شهر آورده میشود، شکست بخورد و به سمت تصویب و اجرا نرود.
اخبار خوب و بدی از کمیته انطباق در خصوص رایگان شدن بهای خدمات اتوبوسرانی میشنویم که امیدواریم این ابهامات حقوقی باشند و مشکل آنها رفع شود.
هر آنچه در تایید و دفاع از طرح رایگان شدن بهای خدمات اتوبوسرانی گفتهایم، براساس اعداد و ارقام متقن و دریافتی از شهرداری بوده است.
در صحن علنی مطرح کردم که درحال حاضر، ۴۵ روز خدمات رایگان در ناوگان حملونقل عمومی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در مناسبتهای مختلف ارائه میشود ولی شهرداری مجدانه تاکید کرد که چنین نیست و خدمات رایگان در مجموع ۳۰ روز است.
همین افراد، امروز استفساریه به شورای شهر میآورند و به دنبال تایید رایگان بودن خدمات در ۴۵ روز از سال را میگیرند؛ افرادی که همین رایگان بودن ساده ۴۵ روز را نمیتوانند محاسبه کنند، پیرامون مسائلی چون سود و زیاد و درآمدهای اتوبوسرانی صحبت مینمایند.
کمی به فکر مردم باشیم و اگر طرح کاهش بهای خدمات پارکهای حاشیهای (الیت) را مطرح میکنیم، با نگاه تغییر به نفع مردم است؛ زمانی باید خدمات را افزایش دهیم که متناسب با آن، ارائه خدمات داشته باشیم.
شهر را باید منظم، مرتب و هوشمند اداره کنیم ولی این امر زمانی محقق میشود که زیرساختهای لازم را فراهم آوریم و طرحهای مطالعاتی لازم در این خصوص باید تهیه شود.
امروز شهروندان مشهدی برای اینکه مجاب به پرداخت هزینههای سنگین الیت نشوند، خودروهای خود را در کوچههای فرعی پارک میکنند که تبعات خاص خود را دارد؛ طبق طرح ارائه شده به شورای شهر، خدمات پارکهای حاشیهای بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا میکند.
اخیرا شاهد افزایش سرفاصله زمانی خدماترسانی ناوگان اتوبوسرانی هستیم تا بگویند که طرح مطالعاتی جواب نداده و فاصله زمانی افزایش یافته است؛ این کار، مصداق بارز «ترک فعل» است و تقاضا داریم که مطالبی که مطرح میشود با دلایل مشخص و متقن باشد.
شخصا آمادگی دارم اگر اشتباهی کردم، در جلسه علنی عذرخوانی کنم ولی اشتباهات هزینهدار نکنیم.
اما تذکری به شهردار مشهد مقدس؛ همانطور که مستحضرید با عنایت به مفاد مندرج در قسمت ت تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، برای املاکی که تا پایان سال ۱۴۰۰ رای قلع و قمع در کمیسیون ماده صد صادر و قطعی گردیده، در صورت پرداخت یکجای عوارض صدور پروانه و جریمه به نرخ روز( نه زمان تخلف) تا تاریخ ۳۰/۰۹/۱۴۰۲ توسط مالکان و به شرط وجود استحکام بنا و رعایت اصول سه گانه فنی، بهداشتی و شهرسازی، از اجرای آرا تخریب بنا خودداری خواهد شد.
به استناد بند ۴ قسمت مزبور شهرداریها موظفند کلیه وجوه حاصل را صرفاً جهت توسعه حمل و نقل عمومی در آن شهر هزینه نموده و گزارش جزئیات درآمدی و هزینهکرد آن را به صورت ماهانه به وزارت کشور اعلام نمایند.
با عنایت به گذشت بیش از ۴ ماه از زمان ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، تا کنون گزارشی مبنی بر اجرای این مهم و انجام هزینه کرد پیرامون توسعه حمل و نقل عمومی (خرید اتوبوس و غیره) از محل اعتبارات ظرفیت قانون مزبور، به شورا واصل نگردیده است. خواهشمند است منطبق بر ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، اقدام لازم در خصوص تذکر اینجانب به جهت عدم پیگیری از سوی شهرداری جهت اجرای بند ۴ قسمت تبصره ۶ بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، صورت پذیرد.